UX וקידום אתרים SEO – הדרך להצלחה המיוחלת

SEO וUX
ראשי » מידע מקצועי » UX וקידום אתרים SEO – הדרך להצלחה המיוחלת
ניתן להגיד שעבודת SEO כבר כוללת בתוכה כמה תחומים שיכולים לסייע לנו לשפר את חווית המשתמש. אז איך להתחיל? הנה כמה דרכים שיוכלו לעזור לכם לכבוש את הפסגה.
אם הצלחתם היום לקדם אתר, להתברג למיקומים הראשונים ולשלש את כמות התנועה – אתם כנראה פועלים נכון על פי ההנחיות אבל לא רק; יכול להיות שבמודע או שלא הפכתם את חווית הגלישה באתר לקלה ושימושית מאוד עבור הגולשים.

מצד שני, אם האתר התברג למיקומים הראשונים, שילש את כמות תנועת הגולשים אבל כמות ההמרות לא עלתה – כנראה שלא ניצלתם את השותף הכי טבעי של ה-SEO ה- UX. תחום ה-UX (חווית המשתמש) הולך ונהיה חלק אינטגרלי מעבודת ה-SEO, הרי אם הצלחנו להתברג למיקומים ראשונים ללא המרות זה כמו להגיע לתחנה האחרונה לפני הפסגה ולפרוש.

ניתן להגיד שעבודת SEO כבר כוללת בתוכה כמה נושאים לשיפור חווית המשתמש המוכרים לכל מקדם כמו: ניווט, שיפור זמני הטעינה, התאמה למובייל וכו’ אבל בשביל לשכנע את הגולשים לרכוש את המוצר או להשאיר פרטים באתר, יידרש להשקיע עוד מחשבה בחלק מפעולות ה-SEO שאנו מכירים כדי להצליח להשפיע לחיוב על קבלת ההחלטות של הגולש ולהגדיל את מעורבתו.
אז איך להתחיל? הנה כמה דרכים שיוכלו לעזור לכם לכבוש את הפסגה.

כותרות משניות (HEADING)

במאמרים סטנדרטיים עם 400-500 מילה, שימוש מופרז בכותרות משנה עלול לבלבל את הגולשים. אבל מה קורה אם מדובר בתוכן סופר מקצועי שמגיע ל-1500 מילה?

שימוש מושכל ונכון בכותרות משנה עוד בשלבי האפיון של התוכן, יעשה את הסדר לגולשים ויאפשר להם לנווט לפסקת התוכן הרצויה. על הדרך, חלוקה היררכית והגיונית עלולה לשפר את יכולת ההקשר של גוגל בין כותרות המשנה לביטויי המפתח המקודמים בעמוד. לכן, אם ברשותכם תוכן כזה ומצאתם בו פסקה שמפרטת על נושא מסויים – עשו שימוש בכותרות h3.

כותרות משניות מוגדרות כH2-H6, אבל אין באמת צורך לעשות שימוש בכולן שלא כצורך ולרוב ניתן להסתפק בכותרות h1- h3 בלבד. על פי ההנחיה של גוגל הכותרת הראשית H1 – תוגדר רק פעם אחת בעמוד. בשאר כותרות המשנה ניתן לעשות שימוש חוזר לאורך המאמר.

מתי לעשות שימוש בכותרות H3?

לפניכם דוגמה לשימוש נכון בכותרת H3. הכותרת האחרונה שמעלינו מפרטת על נושא בתוך נושא. כדי לפרט בהרחבה מתי יהיה נכון לעשות שימוש בכותרת H3, נכתבה הפסקה הזו תחת כותרת H3 – “מתי לעשות שימוש בכותרות H3?”

ניווט קל ומשביע רצון

דיימנו לרגע שאתם נכנסים לחנות כלי בית ענקית כדי לקנות חלק קטן שנפל מהדלת של המקלחון. הגעתם לכניסה הראשית ומולכם 30 מחלקות שונות המסודרות לפי תחומים רבים שקשורים לכלי בית, כלי מטבח, מוצרים לסלון, כלי פרזול לדלת ועוד. עד שמצאתם את האזור של המקלחון, הייתם צריכים לעבור 20 מחלקות וכשהגעתם – לא מצאתם את חלק שחיפשתם.

במקום זאת, אתם מוצאים את עצמכם מיואשים ומתוסכלים מהבלאגן ובעיקר על הזמן שהשקעתם בחיפוש. להפתעתכם, רגע לפני שאתם יוצאים מהחנות, החלק הקטן שחיפשתם נגלה מולכם במחלקה שלא חשבתם להיכנס אליה – “מוצרים כלליים לבית”.
למרות שמצאתם את המוצר, הזמן והבלבול גרמו לנו להיות מותשים ואפילו קצת עצבניים.

עכשיו דמיינו מקרה אחר, שבו אתם נכנסים לחנות כלי בית ענקית כדי לקנות את אותו חלק קטן שנפל מהדלת של המקלחון. הפעם, אתם רואים מולכם 5 מחלקות בלבד המסודרות לפי תחומי הבית (סלון, חדר שינה, מטבח,מרפסת ומקלחונים).
בתוך מחלקת המקלחונים, מוצגים חצים שמכוונים אתכם לכ-5 אזורי משנה בתוך המחלקה.

אחד מהחצים מכוון אתכם לאזור שנקרא מוצרי פרזול למקלחון ששם נמצא החלק שחיפשתם. הרגע שנכנסתם לחנות ועד לרגע שרכשתם את המוצר, הסתכם בכ-5 דקות. איזו הרגשה נפלאה…

אם תאפשרו לגולשים לנווט באתר ולהגיע לעמודים ספציפיים שהם מחפשים תוך זמן קצר – לא רק שהרווחתם גולשים חוזרים, סיפקתם להם חווית גלישה נפלאה שלא גזלה מהם אנרגיות וזמן מיותרים. אין ספק שאם מדובר בגולשי איקורמס שהצליחו לנווט בקלות למוצר שהם רוצים לרכוש, הסיכוי לרכישה הגדיל את עצמו בזכות אותו הניווט שחסך להם בדבר היקר ביותר – זמן.

הפרמטר הבסיסי לשיפור חווית הגלישה – זמן הטעינה

לא ארחיב כאן על הנושא של זמן טעינה בהקשר לעובדה שהוא נחשב לאחד מהפרמטרים המשפיעים על דירוג האתר. כדי להבין את עוגמת הנפש שעלולה להיגרם מזמני טעינה לא טובים תחשבו על התחושה שנגרמת כמתאפשר להשקיע זמן מאוד מוגבל בחיפוש אחר משהו דחוף. כדי להבין את אותה תחושה, אפשר לדמיין דלת כניסה מאובטחת ומפוארת.
כשפותחים אותה עם הידית, היא מתחילה להיפתח ואז נוצר רווח שמבעדו ניתן לראות את מה שחיפשנו.

בין השניות שהופכות לדקות, הדלת נפתחת עוד קצת ועוד קצת ועוד קצת. עד שלבסוף מגיעים לדבר הזה שחיפשנו – הזמן שהוקצע תם. תחושת החוסר אונים הזו יכולה להיגרם אצל גולשים שנכנסים מגוגל לאתר איטי ומסורבל שבחלק מן המקרים ירחיק לצמיתות את אותם גולשים ויאותת לגוגל שדלת הכניסה הזו (האתר) מסורבלת וכבדה מידי לפתיחה.

הגדלת המעורבות

גם אם גוגל הכריזו בעבר שפרמטרים כמו זמני שהייה, אחוזי נטישה או גלילה אינם משפיעים באופן ישיר על הדירוג בתוצאות או לחלופין, חלקם כן משפיעים באופן ישיר – מומלץ לקחת את זה בערבון מוגבל. במקום זאת, ההמלצה הפשוטה והנכונה ביותר היא – להפעיל את ההגיון ולא להסתמך רק על ציוצי טוויטר של בכירים מגוגל. כנראה שהסיכוי שנדע מהם מאות הפרמטרים שמשפיעים על הדירוג הוא שווה ערך לסיכוי שנדע מה המתכון להכנת קולה בבית, לכן מה שנותר הוא להשתמש בהגיון הבריא שלנו.

כלומר, אם רוצים להיכנס לנבכי הפרמטרים שעלולים להשפיע על הדירוג של האתר, ההמלצה היא לאמץ את הכיוון הפשוט ביותר של “אם אתה כזה – כנראה שאתה כזה”.

לדוגמה, אם גולש יגיע לעמוד מאמר, יגלול עד הפסקה האחרונה, ישהה בו פרק זמן מסויים, ינווט למאמר נוסף שבו הוא יפעיל סרטון, ידפדף בגלריית תמונות ולבסוף ירשם בניוזלטר – אפשר להניח בעדינות שגוגל מכירים מזהים ומודדים את הפעולות האלו לחיוב או במקרה ההפוך של חוסר פעילות – לשלילה.

אסור לשכוח שבין היתר האינטרס של גוגל הוא להציג כמה שיותר איכות בתוצאות הראשונות ולהגביר את מעורבות הגולשים כשנכנסים הלתוצאות האלו.

התאימו את האתר למובייל

גם כאן, הפסקה לא מתייחסת לחשיבות של עדכון המובייל פירסט שבמסגרתו גוגל הכריזו על מתן עדיפות למובייל בתוצאות החיפוש. היום אנשים רבים רואים במחשב שלהם כרהיט נוסף בבית מהסיבה שאם אפשר להגיע למידע ממוקד וספיציפי על הספה דרך המובייל – אז למה לטרוח לקום ולהפעיל את המחשב?

כמובן שאם חלק מן הגולשים ירצו להשוות מחירים, להזמין טיסות וכו’, הטרחה לקום לפינת המחשב יכולה להשתלם כי אין כמו פריסת תוצאות החיפוש על שני מסכים או יותר כדי לחוות חווית גלישה נוחה שתתן מענה יעיל יותר. עם זאת, מה בנוגע לחיפוש אחר מידע מתומצת ונגיש יותר? מדובר במקרים שכיחים מאוד שבהם, המובייל לקח על עצמו את התפקיד הזה וממלא אותו בהצטיינות יתרה.

שורה תחתונה – לא חשוב אם מדובר באתר תדמיתי או מכירתי, התאימו והנגישו את האתר למקום שבו כל העולם נמצא היום – למובייל. מומלץ לחסוך בגלילות מיותרות, להתאים את התמונות, לא להעמיס בטקסטים וקישורים, לצמצם חלונות קופצים – להתאים טפסי התקשרות ובעיקר לחשוב על פורפורציונאליות ונוחות שתתאים לעין האנושית.

השילוב המנצח בין חווית גלישה ל-SEO

כמו שאפשר לראות, כל הסעיפים המוצגים במאמר הם חלק מכל צ’קליסט לביצוע משימות ONSITE באתר. המטרה היא לשים רגע בצד את החשיבה הטכנית שלנו לדוגמה:
“אם נשפר את זמן הטעינה אז נעלה בדירוג.” המטרה היא לחשוב מה באמת גוגל רצו למנוע ולשפר כשהכריזו על העדכונים ששוחררו במהלך השנים לצורך שיפור את חווית הגלישה באתרים שהם בוחרים להציג בתוצאות החיפוש. בנוסף, סביר יהיה להניח שרוב בעלי האתרים כמהים לגרום לגולשים לחזור ולהגדיל את מעורבותם בזמן הגלישה באתר.