בתאריך 10/11/2020, הכריזה גוגל באופן רשמי על העדכון Page Experience שעתיד להיכנס לתוקף החל ממאי 2021. העדכון נועד להניע את בעלי האתרים להעלות את רף החוויה בקרב משתמשי האתר ויאלץ אותם לפעול ב-2 כובעים: להעלות את האתר בדירוגים בזכות אופטימיזציה של מילות המפתח וגם לדאוג לרווחתם של הגולשים בזמן השהייה באתר.
מה הרעיון שעומד מאחורי העדכון?
העדכון יהיה מבוסס על שלושת הסיגנלים – Core Web Vitals שמודדים כיצד והאם המשתמשים מבצעים אינטראקציות בזמן הגלישה באתר. שלושת הסיגנלים מציינים 3 מדדים, העוקבים באופן אותנטי אחר זמני טעינה, רמת האינטראקטיביות ויציבות חזותית. בחלקו הנוסף, העדכון יתבסס גם על מדדי חיפוש קיימים: ידידותיות למובייל, גלישה בטוחה בפרוטוקול HTTPS וחלונות שקופצים (פופאפים).
אם נסכם זאת בכמה מילים: העדכון מיועד לבחון עד כמה האתר משביע את רצון המשתמשים בנוסף להתאמות מילות מפתח רלוונטיות שנעשות כחלק מאסטרטגיית SEO בסיסית במטרה להציג תוצאות חיפוש רלוונטיות ואיכותיות באופן מדוייק יותר.
אם נסכם זאת בכמה מילים: העדכון מיועד לבחון עד כמה האתר משביע את רצון המשתמשים בנוסף להתאמות מילות מפתח רלוונטיות שנעשות כחלק מאסטרטגיית SEO בסיסית במטרה להציג תוצאות חיפוש רלוונטיות ואיכותיות באופן מדוייק יותר.
מהם הגורמים המשפיעים שהעדכון יכלול?
כדי לבחון האם ועד כמה מידת הרלוונטיות של דף אינטרנט מסויים משפיעה על חווית הגלישה ולהיפך, להלן מספר הגורמים שככל העדכון יכלול בתוכו:
AMP ו-TOP STORIES
שימוש ב-AMP כבר לא יהיה נחוץ לצורך הצגת דפי אינטרנט ב-Top Stories של גוגל. כאמור, ה-Top Stories מוצג בראש תוצאות החיפוש כשמחפשים סקופים חדשותיים או מגמה ומשנת 2016, התנאי להצגת עמוד באזור נחשק כמו זה הוא לעשות שימוש בדפי AMP. העדכון מבטל את דרישת הסף הזאת שאותה כאמור יחליפו דרישות אחרות.
עם זאת, בגוגל מציינים כי מנוע החיפוש ימשיך לתמוך ב-AMP גם לאחר שהעדכון ישוחרר וכי חלק מן התוצאות שיוצגו ב-Top Stories עדיין יכללו עמודי AMP בנוסף לעמודים שלא עושים שימוש בטכנולוגיה הזו.
עם זאת, בגוגל מציינים כי מנוע החיפוש ימשיך לתמוך ב-AMP גם לאחר שהעדכון ישוחרר וכי חלק מן התוצאות שיוצגו ב-Top Stories עדיין יכללו עמודי AMP בנוסף לעמודים שלא עושים שימוש בטכנולוגיה הזו.
הקשר בין גלישה בטוחה לחיפוש הקולי
אתרי HTTPS מהווים כ- 70.4% מתוצאות החיפוש שהתקבלו מהחיפוש הקולי. מהסיבה שאופן החיפוש בדרך כלל נעשה תוך כדי תנועה פיזית של הגולשים, אבטחת אתר בפרוטוקול HTTPS היא הנחיה שאינה ניתנת למשא ומתן כשמדובר בגוגל.
VWC: VITALS WEB CORE
מונח חדש ועולה לקראת שנת 2021 המייצג 3 ממדים עיקריים הבוחנים את השימושיות של הגולשים באתר: זמן טעינה, אינטראקטיביות ויציבות התוכן בזמן טעינתם.
LCP – LARGEST CONTENTFUL PAINT: כמות הזמן שלוקח לדפדפן לעבד את הרכיב הגדול ביותר בעמוד (תמונה, רכיבים מעוצבים וכו’)
FID – First Input Delay: מודד את הזמן שבו הגולש מקיים אינטראקציה בעמוד הראשון שבו הוא נוחת (למשל, לחיצה על קישור, כפתור או או כל רכיב עיצובי המופעל על ידי JavaScript) ועד למועד בו הדפדפן מתחיל לעבד את הנתונים בתגובה לאותה אינטראקציה.
CLS – Shift Layout Cumulative: מודד את רמת הביצוע של כל הרכיבים הפרוסים בעמוד מהזמן שבו הדפדפן מתחיל לטעון את העמוד ועד שהוא מסיים. בהקשר לעדכון חוויית המשתמש, ה-CLS מודד עד כמה הגולשים חווים מצבים בלתי צפויים שעלולים לפגום בחווית המשתמש. על פי גוגל, CLS שנמדד עד 0.1 שניות, מצביע על כך שהעמוד מכיל חווית משתמש טובה.
LCP – LARGEST CONTENTFUL PAINT: כמות הזמן שלוקח לדפדפן לעבד את הרכיב הגדול ביותר בעמוד (תמונה, רכיבים מעוצבים וכו’)
FID – First Input Delay: מודד את הזמן שבו הגולש מקיים אינטראקציה בעמוד הראשון שבו הוא נוחת (למשל, לחיצה על קישור, כפתור או או כל רכיב עיצובי המופעל על ידי JavaScript) ועד למועד בו הדפדפן מתחיל לעבד את הנתונים בתגובה לאותה אינטראקציה.
CLS – Shift Layout Cumulative: מודד את רמת הביצוע של כל הרכיבים הפרוסים בעמוד מהזמן שבו הדפדפן מתחיל לטעון את העמוד ועד שהוא מסיים. בהקשר לעדכון חוויית המשתמש, ה-CLS מודד עד כמה הגולשים חווים מצבים בלתי צפויים שעלולים לפגום בחווית המשתמש. על פי גוגל, CLS שנמדד עד 0.1 שניות, מצביע על כך שהעמוד מכיל חווית משתמש טובה.
אופטמיזציה לחווית משתמש – מאיפה מתחילים?
בשנת 2019 גוגל היוותה קצת יותר מ -75% מנתח החיפוש הגלובלי שמתבצע מהדסקטופ. זה אומר שרוב הסיכויים שקהל היעד שלך עשוי למצוא אותך דרך גוגל. אם עד היום פעולות קידום סטנדרטיות כמו בניית קישורים ושיפורים בקוד היום מבין הגורמים המשפיעים לקבלת תוצאות טובות יותר בדירוגים, משנת 2021 יצטרפו אליהם עוד מספר פעולות אופטימיזציה.
זה הזמן לבחון מחדש את אסטרטגיות האופטימיזציה תוך כדי התייחסות גם לחוויית המשתמש. מכיוון שהעדכון הוכרז מבעוד מועד, מומלץ לשים לב מקרוב לאותות החדשים המכונים Core Web Vitals גם בעת ביצוע האופטימיזציה ולהבין האם האינטראקטיביות של האתר משאירה רושם חיובי עבור גולשים חדשים. הדרך הטובה ביותר היא לעשות שימוש במפות חום וכלי ניתוח נוספים ולאמוד את יחס ההמרות באמצעות בדיקות A/B TESTING ולקחת את אסטרטגיית ה- CRO שלך לשלב הבא.
האם התוכן עדיין יחשב כגורם משמעותי בעדכון זה?
כן. גוגל עדיין רואה בתוכן איכותי גורם משמעותי לדירוג האתר מכיוון שהמטרה העיקרית היא לספק תוצאות חיפוש כמה שיותר רלוונטיות ואיכותיות עבור הגולשים.
זה הזמן לבחון מחדש את אסטרטגיות האופטימיזציה תוך כדי התייחסות גם לחוויית המשתמש. מכיוון שהעדכון הוכרז מבעוד מועד, מומלץ לשים לב מקרוב לאותות החדשים המכונים Core Web Vitals גם בעת ביצוע האופטימיזציה ולהבין האם האינטראקטיביות של האתר משאירה רושם חיובי עבור גולשים חדשים. הדרך הטובה ביותר היא לעשות שימוש במפות חום וכלי ניתוח נוספים ולאמוד את יחס ההמרות באמצעות בדיקות A/B TESTING ולקחת את אסטרטגיית ה- CRO שלך לשלב הבא.
האם התוכן עדיין יחשב כגורם משמעותי בעדכון זה?
כן. גוגל עדיין רואה בתוכן איכותי גורם משמעותי לדירוג האתר מכיוון שהמטרה העיקרית היא לספק תוצאות חיפוש כמה שיותר רלוונטיות ואיכותיות עבור הגולשים.
לסיכום, מה מצפה לנו?
השילוב בין חווית משתמש טובה לבין רלוונטיות יהפוך לשם המשחק. בהקשר זה, בדיקת A / B עשויה להיות חשובה מתמיד מכיוון שמטרתה הסופית היא להעניק לגולשים את חווית הגלישה הטובה ביותר.
העדכון Page Experience מעודד בדיקות CRO באמצעות בדיקות A/B TESTING, לכן כדאי לראות זאת כהזדמנות לבחון את כמה קהל הגולשים מגיב בחיוב על מספר מדדים כמו עיצוב, פונקציונליות, אינטראקטיביות, מהירות ומשך ההסתגלות.
בנוסף, אופטימיזציה טכנית יותר הקשורה לזמני טעינה, יציבות חזותית ורמת ההתאמה למובייל כבר ממש לא יהיו בגדר המלצה, אלא בגדר חובה! על פי ההכרזה הרשמית של גוגל, העדכון צפוי להתשחרר במהלך חודש מאי 2021 לאחר שהוזכר לראשונה במאי 2020. וזאת כדי לייצר מספיק מרווח זמן לבעלי האתרים להכין את האתר עד שהעידכון יופץ.
העדכון Page Experience מעודד בדיקות CRO באמצעות בדיקות A/B TESTING, לכן כדאי לראות זאת כהזדמנות לבחון את כמה קהל הגולשים מגיב בחיוב על מספר מדדים כמו עיצוב, פונקציונליות, אינטראקטיביות, מהירות ומשך ההסתגלות.
בנוסף, אופטימיזציה טכנית יותר הקשורה לזמני טעינה, יציבות חזותית ורמת ההתאמה למובייל כבר ממש לא יהיו בגדר המלצה, אלא בגדר חובה! על פי ההכרזה הרשמית של גוגל, העדכון צפוי להתשחרר במהלך חודש מאי 2021 לאחר שהוזכר לראשונה במאי 2020. וזאת כדי לייצר מספיק מרווח זמן לבעלי האתרים להכין את האתר עד שהעידכון יופץ.